måndag 11 februari 2013

Nougatglass


Under min uppväxt så fanns det glass med Nougatsmak som inte är som den är idag i de som man ser i butikerna med hela bitar nougat utan jag antar att nougaten var smällt och därmed blev den jämt fördelat med resten av ingredienserna i glassen. Har för mig att Tofuline hade en väldigt god glass med nougatsmak och vet att det även fanns från en av de andra producenterna men kommer inte ihåg vem det var som gjorde den och har under de senaste gångerna jag handlat mat kikat i frysdiskarna efter glass med sådan där nougatsmak som var förr men har ej hittat någon sådan :-(. Sökte även på nätet och hittade endast recept på egengjord nougatglass och hade kvar nougat från julbaket som aldrig blev av då jag var sjuk och passade på att göra egen gräddglass med nougatsmak och nougatsmaken blev bra men glassen blev alldeles för gräddig för vår del (följde Arlas recept) och det kommer vi nog inte göra om även om jag kan tänka mig att prova på att göra andra sorters glass.

Nä nu ska jag gå upp och lägga mig och försöka vila en stund efter nattens arbete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar