tisdag 25 december 2012

Julbord


I eftermiddag ska vi hem till mina föräldrar och äta danskt julbord eller närmare bestämt julmiddag och det ska bli riktigt gott. Då jag har danska föräldrar så jag uppväxt med danskt julbord på jul med fläskstek, bruna potatis, sås och rödkål och då detta påminner en hel del om en rejäl middag och även att det är riktigt gott så har man alltid sett fram emot detta. Även om man under min vuxna del av livet ätit ett och annat julbord genom åren så har jag märkt på mig själv att jag tycker att det mesta på julbordet är gott men det räcker mer än gott och väl med ett julbord för min del innan och under jul för att jag ska känna att jag fått tillräckligt av det svenska julbordet. Trots att Danmark och Sverige inte ligger så långt ifrån varandra geografiskt sett så finns det stora skillnader som t ex det här med julbord. Uppskattar mycket av det som finns från båda länderna men skulle jag välja när det gäller julbord så väljer jag helt klart det danska julbordet då jag känner att jag kan äta det oftare utan att känna att jag tröttnar på det fort som jag tyvärr gör det svenska julbordet.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar